Κ. Σαριδάκη στο BD: Η Ελλάδα μπορεί να γίνει κόμβος τουριστικών startup

Η διευθύντρια του επιταχυντή του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου για τον τουρισμό, CapsuleT, τονίζει στο BD πως αυξάνεται το επενδυτικό ενδιαφέρον για τις τουριστικές startup. Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχουν για να πετύχουν.

Σημαντικές προοπτικές ανοίγονται για τις τουριστικές startup στη χώρα, καθώς ο τουρισμός επανέρχεται σε δυναμική ανάπτυξη μετά τη δύσκολη διετία της πανδημίας. Οι τουριστικές startup προσφέρουν ψηφιακά εργαλεία σε επιχειρήσεις ώστε να διαχειριστούν τις απαιτήσεις του εισερχόμενου τουρισμού. Ήδη πολλές ελληνικές νεοφυείς εταιρείες, όπως η Vivestia, η Ferryhopper, η Clio Muse Tours, η Campsaround και η Hotellisense, μεταξύ άλλων,κάνουν σημαντικά βήματα ανάπτυξης.

«Η Ελλάδα θα μπορούσε να αποτελέσει ένα βασικό πόλο τουλάχιστον στη Μεσόγειο, και πιστεύουμε ότι θα αποτελέσει ένα travel tech hub, γιατί στη χώρα μας μπορούμε να συνθέσουμε όλη την ποικιλία των τουριστικών εμπειριών και επαγγελματιών», δηλώνει στο BD, η Κατερίνα Σαριδάκη, Διευθύντρια του CapsuleT.  Επισημαίνει πως «υπάρχουν πολύ ενδιαφέρουσες ιδέες για εφαρμογές» από τους νέους στη χώρα, με τον τεχνολογικό επιταχυντή του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου να ξεκινά σε λίγες μέρες τον 4ο κατά σειρά διαγωνισμό τεχνολογικών ιδεών Idea Platform, δίνοντας την ευκαιρία σε νέους και νέες να παρουσιάσουν την ιδέα τους και να την εξελίξουν πιθανότατα σε ένα καινοτόμο και κερδοφόρο τουριστικό προϊόν.

Σύμφωνα με την κ. Σαριδάκη, οι ελληνικές τουριστικές startup προσφέρουν καινοτόμες λύσεις που αναβαθμίζουν την εμπειρία του επισκέπτη και συνολικά το τουριστικό προϊόν της χώρας και, παράλληλα, συγκεντρώνουν όλο και περισσότερο επενδυτικό ενδιαφέρον, μετά την «αγρανάπαυση» της αγοράς λόγω της πανδημίας.

Οι νέοι Έλληνες έχουν καλές ιδέες ώστε να μπορούν να αναβαθμίσουν την τουριστική εμπειρία στη χώρα; Μετά από 3 Idea Platform στα οποία παρουσιάστηκαν αρκετές ιδέες και δημιουργήθηκαν ενδιαφέρουσες τουριστικές startup, τι έχουμε να περιμένουμε από τον 4ο νεανικό διαγωνισμό ιδεών του CapsuleT;

Ο διαγωνισμός είχε πάρει παράταση μέχρι τις 23 Μαρτίου λόγω της μεγάλης ζήτησης που υπήρχε και της διαπίστωσης ότι υπάρχουν ακόμα πολλές φρέσκιες ιδέες από φοιτητές που δουλεύουν κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες εφαρμογές.

Θέλουμε το idea platform να είναι ένα ασφαλές σημείο αναφοράς για να δοκιμάσουν οι νέοι Έλληνες αν αυτή η ιδέα που έχουν θα μπορούσε να αναπτυχθεί τη δεδομένη στιγμή και να γίνει επιχειρηματική πρόταση. Είναι σημαντικό να κερδίζουν σε χρόνο και γνώση τα παιδιά που έρχονται σε εμάς, από το να περιφέρονται απλά με μια ιδέα περιμένοντας να πετύχουν κάτι το οποίο ίσως να μην είναι σε σωστή βάση.

Θέλουμε να βλέπουμε να αναπτύσσονται ιδέες και να τις οδηγούμε προς την σωστή κατεύθυνση. Είναι χαρακτηριστικό πως από τις 78 ομάδες που έχουν περάσει από τα προγράμματα γύρω στις 45 έχουν κάνει pivot (σ.σ. έχουν αλλάξει το επιχειρηματικό τους μοντέλο).

Υπάρχουν λύσεις και εφαρμογές οι οποίες μπορεί να μην είναι αμιγώς τουριστικές. Όμως, το τουριστικό προϊόν δεν περιλαμβάνει μόνο το booking engine και τις περιηγήσεις. Υπάρχουν λύσεις, όπως εξοικονόμηση ενέργειας και διαχείριση πόρων. Πώς μπορεί να προστατευτεί μια παραλία ή το φυσικό τοπίο ενός προορισμού. Λύσεις για την προσβασιμότητα των ατόμων με δυσκολία μετακίνησης, συνδεσιμότητα, ασφάλεια λόγω καιρικών συνθηκών και έκτακτων περιστατικών. Όλα αυτές οι υπηρεσίες και οι εφαρμογές θα μπορούσαν να αναβαθμίσουν συνολικά έναν τουριστικό προορισμό.

Αυτά είναι πολύ σημαντικά θέματα που στον CapsuleTθέλουμε να αναδείξουμε και να δούμε ιδέες γύρω από αυτό. Περιμένουμε τέτοιου είδους λύσεις, που σαν συνολικό κομμάτι υπηρεσιών αναβαθμίζουν την εμπειρία του πελάτη αλλά και την βιωσιμότητα ενός τόπου και μιας επιχείρησης.

Τι είναι αυτό που χρειάζονται οι ελληνικές τουριστικές startup για να αναπτυχθούν ή και να βγουν και εκτός συνόρων; Μπορούν να συγκεντρώσουν επενδυτικό ενδιαφέρον στο δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον που υπάρχει;

Για να υπάρχει μια επιτυχημένη startup πρέπει να υπάρχει και μια ισχυρή και πολυδιάστατη ομάδα που τα μέλη της θα αλληλοσυμπληρώνονται. Το ιδανικό μείγμα για μια ομάδα αποτελείται από μέλη που γνωρίζουν το τουριστικό management και business, έχοντας την εμπειρία και γνώση του κλάδου, αλλά και ταλαντούχους μηχανικούς.

Προφανώς πρέπει να υπάρχει και μια σημαντική καινοτόμα ιδέα. Να υπάρξει ένα προϊόν που θα διαφοροποιείται και θα το χρειάζεται η αγορά, καθώς θα δίνει λύση σε ένα πρόβλημα που υπάρχει, ενώ θα πρέπει να είναι και ανταγωνιστικό.

Είναι αλήθεια πως με την πανδημία είχε ατονήσει το ενδιαφέρον για την τεχνολογία στον τουρισμό, καθώς η αγορά ήταν «παγωμένη». Ωστόσο πλέον η αγορά δείχνει να ζωντανεύει ξανά κυρίως για startups που είναι στο ξεκίνημα, στο pre-seed επίπεδο, και όχι σε Series A και B. Βλέπουμε να υπάρχουν περισσότερες αρχικές επενδύσεις σε startup και να δείχνουν ενδιαφέρον angel investors και funds για startups που βρίσκονται σε pre seed επίπεδο.

Είναι χαρακτηριστικό πως στην έκθεση στο Βερολίνο, τέσσερις ελληνικές startups συμμετείχαν σε masterclass με 17 συνολικά εταιρείες που διοργανώθηκε από επενδυτικό fund και εκεί είχαν την ευκαιρία να τους δουν angel investors που μπορούν να συνεργαστούν μελλοντικά.

Μπορούν οι ελληνικές startup να αναβαθμίσουν το τουριστικό προϊόν της χώρας;

Οι ελληνικές startup μπορούν να αναβαθμίσουν το τουριστικό προϊόν και έτσι το αντιμετωπίζουμε στον CapsuleT. Οι τεχνολογικές εφαρμογές αποτελούν βασικό πυλώνα του τουριστικού προϊόντος, καθώς για να δημιουργήσεις μια καλύτερη εμπειρία για τον επισκέπτη χρειάζονται τα τεχνολογικά μέσα και οι digital λύσεις.

Υπάρχουν εφαρμογές που προσφέρουν εικονική περιήγηση σε μουσεία, μνημεία αλλά και καταλύματα, δίνοντας μια πρόγευση στον επισκέπτη πριν έρθει στην Ελλάδα. Πλέον αρκετός κόσμος επιλέγει να «ταξιδέψει» πρώτα μέσω του διαδικτύου και να δει ό,τι υλικό μπορείς να του προσφέρεις, ώστε να προετοιμάσει το ταξίδι του και να μπει σε κλίμα διακοπών πολύ νωρίτερα.

Είναι επίσης οι εμπειρίες που μπορεί να ζήσει ένας επισκέπτης μέσα από λύσεις για booking. Εκτός από τα εισιτήρια και το κατάλυμα, ο επισκέπτης θέλει να μπορεί να κλείσει μια επίσκεψη σε ένα οινοποιείο ή οτιδήποτε αποτελεί μέρος της τοπικής οικονομίας. Να κλείσει μια κρουαζιέρα ή ένα ταξίδι με σκάφος καθώς και άλλες outdoor δραστηριότητες. Υπάρχουν εφαρμογές που δίνουν λύσεις όχι μόνο στο booking αλλά και την ανάδειξη τέτοιων δυνατοτήτων.

Άλλες εφαρμογές μέσω του gamification δίνουν την δυνατότητα περιήγησης στην πόλη όπου μπορεί ο επισκέπτης να ανακαλύψει «κρυμμένα διαμαντάκια». Εφαρμογές που χτίζουν σύγχρονες ιστορίες και περιεχόμενο. Ένας ταξιδιώτης κάπως πρέπει να την βρει όλη αυτή την πληροφορία και να ζήσει αυτή την εμπειρία.

 

Διάβασε όλη τη συνέντευξη στο BusinessDaily.

Comments are closed.