γαστρονομικός τουρισμός

Γαστρονομικός τουρισμός: Ποιος είπε ότι το ταξίδι δεν «περνά» και από το στομάχι;

Μολονότι τείνει να επιδέχεται πολλών ερμηνειών και συχνά ταυτίζεται με τις εμπειρίες που έχουν στο επίκεντρό τους το καλό φαγητό και το ποτό, ο γαστρονομικός τουρισμός αποτελεί πολλά περισσότερα από αυτό. Ενδεικτικά, η γαστρονομία ως τουριστικό προϊόν μπορεί να περιλαμβάνει επίσης τη συμμετοχή σε μαθήματα μαγειρικής, την αγορά χαρακτηριστικών τοπικών προϊόντων γαστρονομίας, την επίσκεψη σε χώρους παραγωγής τροφίμων ή ποτών, την πραγματοποίηση σχετικών περιηγήσεων σε μία τοποθεσία, τη συμμετοχή σε γαστρονομικές εορτές και φεστιβάλ και πολλά ακόμη.

Αναμφίβολα, οι περισσότερες αναμνήσεις που έχει ένας τουρίστας από τις χώρες που επισκέπτεται -πόσο μάλλον ότι μιλάμε για την Ελλάδα- είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τις γαστρονομικές εμπειρίες και τα όσα γεύτηκε σε καθεμία από αυτές. Είναι άλλωστε ενδεικτικό πως σύμφωνα με στοιχεία που παρέθετε το 2019 το World Food Travel Association σχετικά με τη χώρα μας, από τα 16 δις ευρώ τουριστικά έσοδα ετησίως, τα 4 δις ευρώ προήλθαν από τον γαστρονομικό τουρισμό∙ παράλληλα, σύμφωνα με τον ίδιο οργανισμό και έρευνα που διεξήγαγε σε παγκόσμιο επίπεδο πίσω στο 2016 -υπό φυσιολογικές δηλαδή συνθήκες στην αγορά- το 25% των τουριστών «ξοδεύει σημαντικά ποσά» για φαγητό και ποτό στις χώρες που επισκέπτεται.

Ωστόσο, αν και είναι κοινή παραδοχή πως το φαγητό αποτελεί σημαντικό κίνητρο επίσκεψης στην Ελλάδα για τους ταξιδιώτες, ο γαστρονομικός τουρισμός δε φαίνεται να είναι ακόμα ιδιαίτερα ανεπτυγμένος. Σε μία προσπάθεια να αποκωδικοποιήσει την τρέχουσα κατάσταση/τάση που διαμορφώνεται στην εγχώρια αγορά, η oμάδα του CapsuleT απευθύνθηκε σε 2 startups που έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς το Πρόγραμμα Επιτάχυνσης και επικεντρώνουν τις δραστηριότητές τους στην ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού στη χώρα μας: πρόκειται για τo Alios Tours και τη Dishcover. Διαβάστε όσα είχαν να μας πουν οι εκπρόσωποί τους.

⇒ Κατά τη γνώμη σας μπορεί η Ελλάδα να αναδειχθεί σε παγκόσμιο «ηγέτη» στο γαστρονομικό τουρισμό; Με βάση τα insights σας, πώς διαμορφώνεται η σχετική αγορά στη χώρα επί του παρόντος;

Alios Tours: Το πρώτο εγχειρίδιο γαστρονομίας είναι ελληνικό και χρονολογείται στα τέλη του 2ου αιώνα μ.Χ. Όπου κι αν ταξιδέψεις στην Ελλάδα υπάρχει πλούτος τοπικών προϊόντων, συνταγών, εθίμων και μαγειρικών σκευών. Το φαγητό, ή μάλλον καλύτερα η ιεροτελεστία του τραπεζιού, είναι ριζωμένη στην ελληνική κουλτούρα. Κάθε γιορτή έχει το δικό της πιάτο, κάθε χαρά και λύπη συνοδεύεται με συγκεκριμένες συνταγές. Όλα αυτά είναι λόγοι αλλά και ευκαιρίες για να ηγηθεί στο πεδίο του γαστρονομικού τουρισμού. Δυστυχώς, μέχρι σημέρα δεν έχουν γίνει σοβαρές προσπάθειες διατήρησης της ελληνικής γαστρονομικής ταυτότητας. Ο μέσος ταξιδιώτης αναζητά ένα κομμάτι μουσακά, μια χωριάτικη και ένα σουβλάκι. Συνεπώς, είναι άμεση η ανάγκη σύνδεσης των τοπικών παραγωγών με τα καταστήματα εστίασης και πώλησης προϊόντων καθώς και η χρήση τοπικών συνταγών.

DishcoverΗ Ελλάδα μπορεί και πρέπει να διεκδικήσει καλύτερη θέση με αλλαγή της νοοτροπίας και εκπαίδευση. Αυτή η πτυχή του τουρισμού πολλές φορές συγχέεται μονομερώς με τοπικά προϊόντα και φαγητά και την επιφανειακή προβολή τους. Χρειάζεται τεκμηριωμένη έρευνα, οργάνωση με συγκεκριμένα KPIs/metrics και δράσεις στο πλαίσιο μίας κοινής στρατηγικής. Επίσης, πρέπει να δούμε τη «μεγάλη εικόνα»: μία ελληνική ταβέρνα δεν ανταγωνίζεται τη διπλανή της στο χωριό, αλλά μία καντίνα στην Ταϊλάνδη ή ένα tapas bar στην Ισπανία. Η τεχνολογία ως γέφυρα, όπως επίσης και πρωτοβουλίες σαν τη δική μας με τη φρέσκια ματιά τους, είναι πολύ σημαντικές, ιδίως σε περιόδους όπως αυτή που αποτελούν τόσο απειλή, όσο και ευκαιρία. Είναι ελπιδοφόρο ότι τα τελευταία χρόνια κάνουν την εμφάνιση τους ποιοτικές διοργανώσεις στο εσωτερικό και πρωτοβουλίες εξωστρέφειας. Η Dishcover, έχοντας τη βιωσιμότητα στο DNA της, φιλοδοξεί να αποτελέσει πρωταγωνιστικό μέρος αυτής της δυναμικής συνεισφέροντας σε ένα αναβαθμισμένο και διευρυμένο τουριστικό προϊόν, όπως με το λανσάρισμα του πρώτου coffee tour και dark tour (με exclusive θεματική γευσιγνωσία), αναδεικνύοντας πρωτοπόρες γαστρονομικές επιχειρήσεις αλλά και πτυχές της πολιτιστικής κληρονομιάς, με βιωματικό τρόπο.

⇒ Πώς προσαρμοστήκατε στα νέα δεδομένα που επέβαλε ο Covid-19 και σε ποιες τυχόν προσθήκες/συνέργειες έχετε προχωρήσει για να ανταποκριθείτε στις νέες ανάγκες;

Alios Tours: Το Alios Tours ξεκίνησε online μαθήματα μαγειρικής διαθέσιμα σε όποιον έχει νοσταλγήσει αρώματα και γεύσεις Ελλάδας. Είναι μια προσπάθεια να κρατήσουμε ζωντανό το ενδιαφέρον του κόσμου για τη χώρα μας και να βιώσει το ελληνικό τραπέζι έστω κι από το σπίτι του.

Dishcover: Ο Covid-19 επέβαλε μια πιο ουσιαστική κατανόηση των αναγκών της αγοράς, νέων συνεργασιών, αλλαγή του επιχειρηματικού μοντέλου και στροφή σε ολιστικότερες υπηρεσίες. Ενδεικτικά, αναφέρεται η δυνατότητα παροχής πλέον της πλατφόρμας και τεχνογνωσίας μας σε δημιουργικές πρωτοβουλίες και παρόχους, ώστε οι τελευταίοι να διαθέσουν τις δικές τους εμπνευσμένες εμπειρίες, επεκτείνοντας το κοινό τους. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η συνεργασία με την πρωτοβουλία Last Stop στην Κωνσταντινούπολη, η οποία στοχεύει στη γαστρονομική και πολιτιστική ανάδειξη των λιγότερο επισκέψιμων περιοχών που βρίσκονται στους τελικούς σταθμούς μέσων μαζικής μεταφοράς (π.χ. τρένων). 

Λίγα λόγια για τις 2 εταιρείες:

Το Alios Tours προσφέρει μαθήματα μαγειρικής, food tours, wine tours και γαστρονομικές εμπειρίες στους επισκέπτες της Ελλάδας. Στόχος μας είναι να αναδείξουμε τη γαστρονομική κουλτούρα της χώρας μας και να συστήσουμε τα ελληνικά προϊόντα στους τουρίστες.

Alios Tours

Η Dishcover, αποτελεί την πρώτη διαδραστική εφαρμογή-οδηγό που προσφέρει ειδικά σχεδιασμένες, self-guided, γαστροπολιτιστικές διαδρομές. Οι χρήστες μπορούν να ανακαλύψουν μια περιοχή και τις ιστορίες της στον δικό τους ρυθμό και βάσει των προτιμήσεων τους, μέσω των γεύσεων και των καλύτερων σημείου γαστρονομικού ενδιαφέροντος (π.χ. εστιατόρια, coffeeshops κλπ.).

DishCover

*Αναζητήστε περισσότερα για το Alios Tours εδώ και για τη Dishcover εδώ.

Comments are closed.